Langkah Kehidupan Hamba Allah
This is me



Kembara Kehidupan Tentang Aku

"Semua penulis akan mati,
hanya karyanya yang akan terus abadi.
Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan
dirimu di akhirat nanti."
[Saidina Ali bin Abi Talib]



Let's Chat!

Photobucket


Followers


Thank You


bAru kU sEdAri

Assalamualaikum...

   Fuhh...da berabuk da blog aku nie almaklum la semenjak dua menjak nie busy memanjang,dengan lab testnye,assingment nye..mid term nye.. Jumaat lepas baru habis nie semua tu pon ada lagi assignment math lagi !
Perghhh...ikutkan hai memang xsanggup lagi nak buatnye tapi aku fkir pointer,nk tak nak buat la jugak..huhu..
Sebenarnye bukanlah tujuaan utama aku update blog ni untuk cerita pasal menda2 nie suma,jemu la blik2 bnda yang sama je aku cter..Biasalah student mesti ada homeworknye,kalau xde tak merasalah kehidupan sebagai seorang student ipt,ye dak..ehhehe..
  Jam 12 tgh malam tadi aku baru je abis tengok sebuah drama yang berkisahkan tentang Surah Al-Ikhlas. Melalui drama ni banyak yang aku peroleh ilmu tentang surah nie.. Ya Allah sungguh jahilnya aku tentang surah2 yang Kau turunkan buat hamba2-Mu.. Drama nie sangat menyentuh perasaan ku,menyedarkan aku tentang Mu..menyedarkan aku tentang kekuasaan-Mu dan menyedarkan aku tentang kasih sayang Mu terhadap hamba-hamba Mu. Ada satu part yang membuatkan aku tersentap dan membuatkan aku terasa sangat sedih,aku tak berapa ingat sangat tetapi dialognya lebih kurang begini  :
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  Rasullullah S.A.W bertanyakan kepada sahabat-sahabat baginda : Siapakah yang mampu mengkhatamkan Al-Quran dalam masa 2-3 minit??
  Tiada seorang sahabatnya pun yang mampu mengangkat tangan lalu mengatakan "ya". Saidina Umar juga tidak mampu mengatakan "ya".

   Siadina Umar berkata : Mana mungkin kita mampu mengkhatamkan Al-Quran dalam masa yang begitu singkat.
  Lalu Saidina Ali menggangkat tangannya lalu Saidina Umar terkejut dan berkata : Mana mungkin budak sekecil ini mampu barangkali dia tidak mengerti apa yang dimaksudkan oleh Rasullullah.
  Kemudian Saidina Ali membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 3 kali. Lalu Rasullullah berkata : Ya..itulah jawapannya.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


      Kalian mengerti apa yang aku cuba ingin sampaikan??? Aku harap kalian mengerti apa yang dimaksudkan oleh dialog diatas. Hanya dengan membaca surah Al-Ikhlas sebanyak 3 kali sudah umpama kita mengkhatamkan sebuah Al-Quran, Sungguh Allah amat menyayangi hamba-hambanya =)
Serius aku tidak tahu pun tentang benda ini, msih terlalu banyak yang aku belum terokai tentang Islam ini :'(
Sayangkan kalau kita sendiri umat Islam tidak tahu tentang islam dan juga surah2 yang Allah turunkan, Ya Allah ruginya aku kerna banyak yang aku masih tidak tahu tentang kelebihan2 surah2 yang Kau turunkan =(
Drama ni telah menyedarkan aku tentang kelebihan-kelebihan dan syafaat Surah Al-Ikhlas, masih banyak lagi yang perlu aku ketahui tentang surah2 lazim dan juga surah2 yang lain. Aku harap aku dapat mengamalkannya dalam kehidupan seharian aku dan aku harap aku mampu tingkatkan lagi ibadah2 sunat..aminn..

p/s : Mari kita amalkan bersama-sama. 
Benda yang baik,ilmu yang baik 
seharusnya kita kongsi bersama-sama =)