Langkah Kehidupan Hamba Allah
This is me



Kembara Kehidupan Tentang Aku

"Semua penulis akan mati,
hanya karyanya yang akan terus abadi.
Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagiakan
dirimu di akhirat nanti."
[Saidina Ali bin Abi Talib]



Let's Chat!

Photobucket


Followers


Thank You


Dear Friend, Be strong !

Assalamualaikum...

Saat aku sedang bergembira bersama teman-teman
Saat aku sedang bergelak tawa dengan mereka
sekelip mata gelak tawa di bibir hilang
tatkala aku menerima satu panggilan dari seorang teman
tentang "perkhabaran" itu.
aku cuba menidakkan kenyataan itu
sehingga aku cuba mengganggapnya satu sendiwara
tapi,
hakikatnya ianya adalah benar !
air mata mengalir tanpa henti
senduku kian memuncak
aku cuba menenteramkan perasaan ku sendiri
namun, aku gagal !
aku masih sukar terima "perkhabaran" itu
seolah-olah ianya satu mimpi ngeri, 
ye mimpi NGERI buat aku, dia, dan mereka semua.

Tiba di hospital
aku menemui ayahanda
ayahanda minta kami kuat, tabah
minta untuk membacakan surah Yassin buat dia
ayahanda menyampaikan kata-kata akhir dari dia
Ya Allah.. sungguh aku rasa ingin menjerit
badan ku lemah tatkala mendengar kata-kata akhirnya
sehingga aku menyalahkan takdir Illahi
aku seolah-olah hilang pedoman
jiwa aku, hati aku rasa sangat takut ! 
TAKUT kehilangan dia,
sungguh aku tak sanggup
dia insan yang rapat dengan aku
dialah tempat aku mengadu segalanya
dialah tempat aku meluahkan isi hati
tapi bila hal ini terjadi
kau faham tak apa yang aku rasa???
orang yang kau sayang, orang yang kau rapat
orang yang kau dah anggap sebagai keluarga
tiba-tiba ditimpa musibah !
KAU FAHAM RASA tu !!!???

Surah Yassin, Al-Fatihah bermain di bibir-bibir kami semua
dengan suara sayu, mata berkaca-kaca
kami kuatkan semangat untuk terus menanti disitu
dan aku tidak henti-henti memohon kepada-Nya
agar Dia menyelamatkan sahabat ku itu
Syukur, Alhamdulillah..
dia selamat
dan aku cuba menguatkan diri untuk melangkah 
bertemu dengan dia.
Ya Allah...sayu sungguh aku melihat kondisinya
aku hanya mampu tunduk, aku takut melihatnya
takut air mata bertakung ini jatuh di depannya
satu soalan keluar dari mulutnya
"Aina,dah buka puasa?"
dan aku hanya mampu mengeleng.
"Aina, kenapa tak makan lagi. Abang nanti bawak aina pergi makan"
aku : "ishh..takpe la, dah jangan fikir pasal aina"

Kau faham ape yang aku fikir saat tu!
kau tahu kenapa dia berkata begitu?
dengan keadaannya yang kritikal
dengan mulutnya masih ada kesan luka darah
tapi dia masih mengambil berat tentang aku
dia masih fikir soal aku !
sungguh aku rasa sangat terkejut, terharu, terkilan.
terkilan sebab dia tak sempat berbuka, itu hal yang sangat aku terkilan!

Ya Allah...sungguh berat ujian Mu ini
ringanlah kesakitannya, Ya Rabb..
permudahkanlah segalanya..
Sesungguhnya Engkau Maha Penyayang, Maha Pengasih
Maha Penolong, Maha Pemberi Kesembuhan dan Maha Segala-galanya..
Kawan-kawan,
aku mohon jasa baik kalian
tolong sedekahkan Al-Fatihah buat sahabat ku itu
Al-Fatihah buat sahabat ku,
Muhammad Izamuddin bin Johari.
p/s: "Jika Allah merindui hamba-Nya,
Dia mengirimkan sebuah hadiah istimewa
yang isinya adalah ujian"